Στη δεύτερη συνάντηση του Ομίλου έγινε προσέγγιση της δεύτερης βασικής γεωμετρικής έννοιας, αυτής του σημείου.

Το σημείο είναι η πιο απλή έννοια της Γεωμετρίας (Τουτουντζή, 2014), το σχεδιάζουμε με μία τελεία, στην πραγματικότητα όμως μια τελεία αποτελείται και η ίδια από πάρα πολλά – αμέτρητα -σημεία… Δεν μπορούμε να το περιγράψουμε περισσότερο, σίγουρα όμως μπορούμε να το συλλάβουμε με τη σκέψη μας… για αυτό κι εμείς προσπαθήσαμε να το προσεγγίσουμε  τουλάχιστον στην αρχή διαισθητικά, συνδέοντάς το με τη λογοτεχνία κι έπειτα με την Τέχνη.

  • Στόχοι ενότητας:
  1. Η επανάληψη και κατανόηση πρωταρχικών εννοιών γεωμετρίας: σημείο, ευθεία, ευθύγραμμο τμήμα (επιφάνεια & επίπεδο).
  2. Η κατανόηση της έννοιας του αξιώματος.
  3. Η κατανόηση της έννοιας του αξιώματος: από δύο σημεία περνά μία και μόνο ευθεία.
  4. Σύνδεση σημείων Γεωμετρίας με Τέχνη: η γνωριμία με την τεχνική του πουαντιγισμού.
  5.  Καλλιέργεια αυτογνωσίας και αυτοπεποίθησης
  • Υλικά:
  1. Α4 χαρτιά
  2. Ακουαρέλες
  3. Μολύβια σχεδίου- γόμες
  4. Νερομπογιές
  5. Μπατονέτες
  • Πορεία διδασκαλίας ( 2 διδακτικές ώρες) 

Η Τελεία”

Η εισαγωγική μας δραστηριότητα αφορούσε την ανάγνωση του βιβλίου “Η τελεία” του Peter Reynolds. Μέσω αυτού του βιβλίου καταλάβαμε πώς μια απλή τελεία μπορεί να μας κάνει πιο δυνατούς, πιο δημιουργικούς και πώς να εμπιστευόμαστε περισσότερο τον ευατό μας, αρκεί να αφήνουμε τη φαντασία μας ελεύθερη, όπως έκανε και η μικρή πρωταγωνίστρια του βιβλίου. Στη συνέχεια προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε κι εμείς από μια τελεία, μια μοναδική ζωγραφιά από πολλά χέρια! 

“Οι ζωγραφιές αλλάζουν χέρια”- ομαδικά έργα

Κάθε παιδί  λοιπόν, πήρε ένα μισό χαρτί Α4 πάνω στο οποίο υπάρχει μία τελεία από πριν ζωγραφισμένη και καλούνταν να ζωγραφίσει με αφετηρία αυτή την τελεία κάτι μεγαλύτερο. Όμως κάθε δύο λεπτά αυτό το φύλλο άλλαζε χέρια προκειμένου να συνεχιστεί από τον/την διπλανό/-η μαθητή/- τρια. 

Τα αποτελέσματα που προέκυψαν ήταν μοναδικά:

 

Η σύνδεση με τα Μαθηματικά

Στη συνέχεια έγινε συζήτηση για το αν γνωρίζουμε που χρησιμοποιούνται τα σημεία στα Μαθηματικά. Σχεδόν αμέσως έγινε και η σύνδεση με τη Γεωμετρία καθώς τα γεωμετρικά σχήματα ήταν τα πρώτα που μας ήρθαν στο μυαλό.

Eπείτα προσπαθήσαμε να λύσουμε το γρίφο: -πόσες ευθείες περνούν από δύο σημεία; 

Μιλήσαμε για την έννοια του αξιώματος και συνειδητοποιήσαμε έπειτα από εφαρμογές στον πίνακα ότι από δύο σημεία περνά τελικά πάντα μόνο μία ευθεία.

 

 

 

 

“Το σημείο στην Τέχνη: ο πουαντιγισμός”.

Στη δραστηριότητα αυτή έγινε η σύνδεση με την Τέχνη! 

Η τεχνική του Πουαντιγισμού ήταν αυτή που μας βοήθησε στη σύνδεση των δύο αυτών εννοιών: σημεία στη Γεωμετρία – σημεία στην Τέχνη!  Αρχικά έγινε παρουσίαση έργων του ρεύματος του Πουαντιγισμού κι αφού παρατηρήθηκε στους πίνακες ότι τα σημεία- οι τελείες- ήταν αυτές που γέμιζαν με χρώμα τα μοτίβα, παρακολουθήσαμε και βίντεο για τους σημαντικότερους εκπροσώπους της τεχνικής αυτής. 

Πουαντιγισμός- παρουσίαση έργων & εκπροσώπων

Αισθητική απόλαυση έργων του Ζώρζ Σερά

 

 

“Ο βυθός” 

Τέλος, τα παιδιά κλήθηκαν σε ένα μικρό φύλλο ακουαρέλας να σχεδιάσουν έναν μικρό βυθό, τον οποίο θα ζωγραφίζουν με την τεχνική του πουαντιγισμού.

Χρησιμοποίησαν μπατονέτες για να παίρνουν μόνο τα βασικά χρώματα από νερομπογιές. Τα συμπληρωματικά χρώματα προκύπτανε αφού έβαζαν κοντά τις τελείες των βασικών χρωμάτων.

 

Τα έργα τέχνης που προέκυψαν είναι τα εξής:

 

 

*Βιβλιογραφία

  1. Τουτουντζή Ο. (2014). Αγαπώ τα μαθηματικά. Αθήνα. Διόπτρα.
  2. Reynolds H. Peter. (2004). Η τελεία. Αθήνα. Αίσωπος.
  3. Ευκλείδεια Γεωμετρία Α’ και Β’ Ενιαίου Λυκείου. (2001). ΟΕΔΒ. 
  4. Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια των παιδιών- ΤΕΧΝΗ (2009). Καθημερινή. 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *