Στη συνάντηση αυτή ανοίξαμε μια νέα ενότητα στα σχήματα- αφήσαμε πίσω μας τον κύκλο- και ασχοληθήκαμε με τα τετράγωνα και τα ορθογώνια,  τις ιδιότητές τους, την ισότητα και την ομοιότητα που μπορεί να υπάρξει ανάμεσα στα σχήματα αυτά.

Ο καλλιτέχνης που μας βοήθησε σε αυτό είναι ο Paul Klee και οδηγός μας στις δραστηριότητες ήταν το βιβλίο του Χασάπη Δ.
“Ζωγραφίζω όπως … ο Κλεε και μαθαίνω για την ισότητα και ομοιότητα των σχημάτων”  και το βιβλίο “Η τέχνη για τα παιδιά, Paul Klee”, το οποίο μας βοήθησε να επενδύσουμε λογοτεχνικά κάποιους από τους πίνακες που φτιάξαμε!

 

  • Στόχοι
  1. Κατανόηση των εννοιών του τετραγώνου και ορθογωνίου και των ιδιοτήτων αυτών.
  2. Κατανόηση των εννοιών: ισότητα και ομοιότητα σχημάτων.
  3. Γνωριμία με την τέχνη της χαρακτικής με απλά υλικά.

 

  • Υλικά 
  1. Τετραγωνισμένο χαρτί
  2. Χαρτόνι canson σε μαύρο και λευκό χρώμα.
  3. Λαδοπαστέλ/ ξηροπαστέλ
  4. Καρφίτσα ή οδοντογλυφίδα- ως χαρακτικό μέσο.
  5. Μαύρη τέμπερα, ένα πινέλο ή μαύρο λαδοπαστέλ
  6. Χάρακας-ορθογώνιο τρίγωνο.

 

  • Πορεία διδασκαλίας (6 διδακτικές ώρες) 

Στην πρώτη φάση της συνάντησης αυτής παρακολουθήσαμε την παρακάτω παρουσίαση των έργων τέχνης του Κλεε και σταθήκαμε στη γεωμετρία των πινάκων του, ιδιαίτερα όσων αφορούσαν τα σχήματα του τετραγώνου και ορθογωνίου:

Paul-Klee- τα σημαντικότερα έργα του ζωγράφου

 

Έπειτα είδαμε συμπληρωματικά και το βίντεο:

 

 

“Ανθισμένο”,  1934

… στον ίσκιο ενός μεγάλου θάμνου είδε ένα σωρό λουλουδάκια τετράγωνα…

 

Σε δεύτερη φάση προσπαθήσαμε να χαράξουμε  πάνω σε μαύρο canson χαρτόνι τετράγωνα και ορθογώνια. Τα σχήματα τα γεμίσαμε άναρχα με λαδοπαστέλ σε διάφορα χρώματα. Ο πίνακας που εμπνευστήκαμε είναι το “Ανθισμένο”.

 

 

 

 

Τα έργα που δημιουργήθηκαν είναι τα εξής:

 

Η παραπάνω δραστηριότητα αποτέλεσε και την εισαγωγή για την επόμενη και πιο δύσκολη άσκηση!

 

“Πόλη πάνω σε δύο λόφους”, 1927

Πεθαμένος απ’ την κούραση, ο καημένος ο ναύτης ξάπλωσε στη βάρκα του να ξαποστάσει. Στο μεταξύ είχε ξημερώσει κι έτσι που ήταν ξαπλωμένος, είδε πως ακόμα κι ο ήλιος ήταν τετράγωνος. “Τι ‘ναι πάλι τούτο;” σκέφτηκε κι ανακάθισε. Είδε τότε πέρα από την όχθη της λίμνης μια πολιτεία να ορθώνεται απάνω σε δύο λόφους. Και τούτη όμως, ίδια και απαράλαχτα με το νερό, ήτανε όλο τετράγωνα, μικρά και μεγάλα, φαρδιά και στενά, σ’ όλων των λογιών τα χρώματα, που φέγγιζαν ανάλαφρα μέσα στο λαμπερό πρωινό… αχνοκίτρινα, μενεξεδιά, λαχανιά, μαβιά και θαλασσιά… 

 

Στη συνέχεια αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ομαδικά τον πίνακα “Πόλη πάνω σε δύο λόφους” , διότι μας θύμισε τη δική μας πόλη, την Ερμούπολη!

 

Αρχικά λοιπόν δημιουργήσαμε ατομικά σε τετραγωνισμένο χαρτί με το μολύβι μας τετράγωνα και ορθογώνια, κάνοντας παράλληλα τα όμοια ή ίσα τους σχήματα λίγο παραδίπλα:

 

 

 

Έπειτα και με την κατάλληλη επεξεργασία ενώσαμε με τέτοιον τρόπο τα κομμάτια από τα έργα μας, έτσι ώστε να δώσουμε το σχήμα στην πόλη μας:

 

 

Τέλος, ομαδικά κολλήσαμε την πολιτεία σε χαρτόνι άσπρο, το χωρίσαμε περίπου στη μέση, έτσι ώστε να ξεχωρίζει η θάλασσα και ο ορίζοντας και το βάψαμε με ξυροπαστέλ με τα αντίστοιχα χρώματα του πίνακα. Το έργο που προέκυψε είναι το εξής:

 

 

 

Το κόκκινο ψάρι”, 1925

“Ποιος ξέρει πόσα ωραία πράγματα θα δω και τι νοστιμιές θα γευτώ! Α, το κόκκινο ψαράκι μου είναι σπουδαίο”. Γύρισε να κοιτάξει το νερό, αλλά το κόκκινο ψαράκι είχε γίνει άφαντο… 

Στη τελευταία φάση της συνάντησης αυτής θελήσαμε να πειραματιστούμε λίγο πιο ελεύθερα στο έργο του Κλεε και στην τεχνική της χαρακτικής.

Αποφασίσαμε να κάνουμε τον πίνακα με το όνομα “Το κόκκινο ψάρι”:

 

Πήραμε λευκά χαρτονάκια Α4 και τα γεμίσαμε με λαδοπαστέλ σε διάφορα χρώματα. Έπειτα βάψαμε όλο το φύλλο με μαύρο λαδοπαστέλ ή μαύρη τέμπερα και στο τέλος χαράξαμε με οδοντογλυφίδα το Κόκκινο ψάρι του Κλεε…, όπως φανταστήκαμε ότι θα ζωγράφιζε κι ο καλλιτέχνης.

 

 

Τα έργα που προέκυψαν είναι τα εξής:

 

 

*Βιβλιογραφία

  1. Χασάπης Δ. (2015). Ζωγραφίζω όπως… ο Κλέε και μαθαίνω για την ισότητα και ομοιότητα των σχημάτων. Αθήνα. Μεταίχμιο.
  2. Πίνιν Κάρπι. (1985). Η τέχνη για τα παιδιά. Paul Klee. Το νησί με τα μαγικά τετραγωνάκια. Οδυσσέας. Αθήνα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *